Masivul Piatra Mare: Dâmbu Morii – Poteca Țiganilor – Drumul Familiar – Cabana Piatra Mare – Peștera de Gheață – Culmea Arsă – Cabana Sava Bunloc – Dâmbu Morii – Timișu de Jos

09 Noiembrie 2019
Mai toata saptamana am discutat cu Mihai si Corina ce munti sa mai alegem pentru o mica drumetie. Propunerile au fost: Masivul Cozia sau Masivul Piatra Mare. Toti ne doream Cozia, insa in cele din urma am ales Masivul Piatra Mare.
Am renuntat la Cozia deoarece drumul pana acolo este destul de lung (200 km cu masina), iar daca optam pentru varianta CFR, aveam un singur tren (pleca din Bucuresti in jurul orei 09:30 si ajungea in Calimanesti pe la ora 14:15), ceea ce insemna o zi intreaga pierduta pe drum. In plus trebuia sa ne incadram intr-un timp rezonabil pentru a nu ne prinde noaptea pe traseu.

Pentru Piatra Mare ne-am decis asupra traseului urmator: Dambu Morii – Poteca Tiganilor – Cabana Piatra Mare – Pestera de Gheata – Cabana Sava Bunloc – Dambu Morii – Gara Timisu de Jos

Astfel ca la ora 06:22 am plecat cu trenul 3017 (nemuritorul tren 3003, trenul muntomanilor, pleaca acum din Gara Bucuresti Basarab la ora 07:45) spre Timisu de Jos.
Participanti: Bogdan (autorul), Corina si Mihai

Se anunta iar o vreme anormala pentru aceasta perioada, insa am mai spus, ce naiba mai reprezinta normalul, respectiv anormalul in zilele noastre?

Calatoria cu trenul a decurs bine pana in Gara Predeal, acolo un mare STOP, mai aveam 2 statii! O defectiune la locomotiva unui tren marfar. Aveam de stat aproximativ 30 de minute, insa pentru CFR aceasta cifra de 30 nu este intotdeauna 30, putea fi si 60 sau chiar 100.
Astfel ca am decis sa coboram din tren si sa ne indreptam spre DN1 cu speranta ca o sa gasim o ocazie sau poate un taxi ce o sa ne duca pana in Dambu Morii. Nu aveam timp de pierdut, doream sa finalizam traseul pe lumina, ba mai mult sa prindem si un tren personal (3010) ce ajungea in Gara Timisu de Jos la ora 16:42.
Am avut noroc, iar in 5 minute eram intr-un taxi, pret 3.50 lei/km.
Pana in Dambu Morii ne-a taxat cu 60 de lei, cat am dat pe biletele de tren pentru 3 persoane din Bucuresti si pana in Timisu de Jos. Dar sa vedem si partea plina a paharului, am ajuns rapid si am invatat lucruri bisericesti.
Taximetristul era omul lui Dumnezeu, ne-a povestit despre pustnici, despre cei care renunta la cele lumesti si se retrag in munti, paduri sau pesteri si traiesc acolo doar cu cele oferite de Dumnezeu. Ne-a spus ca ne poate duce prin locuri neumblate si cate si mai cate. Ajunsi in dreptul traseului ce urca spre Canionul Tamina ne-a spus despre turistii care urca pe acolo ca nu au idee unde se indreapta, ca acolo este „ursarie”. Desi eu si Corina (si cu grupul de vreo 30 de oameni de la Ikea, detalii in postarea Ziua 1: Masivul Postăvarul: Predeal – Vf. Fetifoiu – Cabana Trei Brazi – Cheile Râşnoavei – Cabana Poiana Secuilor – Predeal; Ziua 2: Masivul Piatra Mare: Timişu de Sus – Cascada Tamina – Stâna de sub Piatra Scrisă – Vf. Piatra Mare – Cabana Piatra Mare – Timişu de Jos) am mers pe acolo si nu am vazut nicio urma de urs.
Si apropo, nu am nicio problema cu cei care au credinta, insa consider ca nu trebuie dusa la extrem.

Am coborat din taxi si ne-am vazut de traseul nostru (era ora 10:05) si ursii nostri.

Dambu Morii – Poteca Tiganilor
punctul-rosuAceasta prima portiune de traseu este marcata cu punct rosu. Poteca se numeste Poteca Tiganilor si este o placere sa urci pe ea, nu este deloc abrupta, mergi prin padure, marcajul este bun. Pe aceasta poteca ne-am intalnit doar cu doi alergatori montani (fata si baiat), in rest am mers doar noi trei.

Era o placere sa mergem prin padure si la fiecare pas ramaneam uimiti de frumusetea padurii imbracata in straie de toamna.
Atrasi de peisajele frumoase ce ne inconjurau si dornici sa vedem cat mai repede ce este la urmatorul pas, am avut un ritm foarte bun si am facut foarte putine pauze.

Am cautat pe Google de ce se numeste Poteca Tiganilor, insa nu am gasit nicio informatie.
Stie careva de ce se numeste Poteca Tiganilor? Astept raspunsurile voastre in comentarii.

1_Pe traseu in Piatra Mare
Pe Poteca Tiganilor
2_Pe traseu in Piatra Mare

Drumul Familiar – Cabana Piatra Mare (1630 m)
punctul-albastruAm continuat apoi la dreapta spre Drumul Familiar pe marcaj punct albastru. Am ajuns in acest loc la ora 11:35. De fapt aceasta portiune de traseu face legatura directa intre Poteca Tiganilor si Drumul Familiar ce duce la Cabana Piatra Mare.
banda-rosieAcest traseu nu este foarte umblat, poteca nu este vizibila, insa consultand harta am ajuns la jonctiunea cu traseul marcat cu banda rosie (ora 11:45) ce duce spre Cabana Piatra Mare.
Despre acest traseu nu o sa mai scriu pentru ca l-am mai pomenit si in alte ture din Masivul Piatra Mare (accesand urmatorul link poti vizualiza toate turele din Masivul Piatra Mare: Drumetii in Piatra Mare). Pot doar sa spun ca fiind ascuns soarelui am simtit imediat o diferenta considerabila de temperatura.

La ora 12:05 am ajuns in Poiana Baciului (din apropierea Cabanei Piatra Mare).

3_Corina
Corina in Poiana Baciului

La ora 12:35 am ajuns si la Cabana Piatra Mare.
Am intrat pentru prima data in interiorul ei. Mihai si-a comandat o ciorba si o cana cu vin fiert, iar eu doar vin fiert. Fiecare am mancat cate un sandvis delicios, sandvisurile au fost preparate de Corina.

4_In interiorul Cabanei Piatra Mare
Dulau la Cabana Piatra Mare
8_Orasul Brasov
Orasul Brasov

Cabana Piatra Mare (1630 m) – Pestera de Gheata (aproximativ 1400 m) – Culmea Arsa (1342 m)
banda-rosiebanda-albastraIn jurul orei 13:20 am inceput coborarea pe marcaj banda rosie, pe acelasi Drum Familiar. Am mers pe banda rosie pana la intersectia cu traseul marcat cu banda albastra (era ora 13:30).
Din acest punct am considerat ca vom avea o coborare lina pana in Dambu Morii, insa nu a fost deloc asa. Pana la Pestera de Gheata se coboara bine, apoi urmeaza cateva urcari ce pur si simplu ne-au stors de toate puterile. Dupa aceste urcari si pana in apropiere de Cabana Sava Bunloc am mers pe o poteca de vreo 30-45 cm, nu era riscant, insa trebuia sa acorzi o atentie sporita sa nu aluneci, din cauza frunzelor si terenului accidentat (stanci si radacini de copaci).

Noi nu am intrat in Pestera de Gheata, insa am gasit cateva detalii despre pestera pe adevarul.ro:
La Pestera de Gheata se poate ajunge de la Cabana Piatra Mare. Pestera este la o altitudine de aproximativ 1.400 de metri, intr-un mare bloc de calcar si, daca traseul nu ar fi marcat, cu siguranta oricine ar trece pe langa ea, fara sa o observe. Nu este usor de vizitat, deoarece trebuie sa urci printr-o fisura ingusta, ce variaza de la jumatate de metru pana la maximum un metru si jumatate. In pestera nu exista scari, asa ca trebuie sa te sprijini de pereti ca sa poti urca. Pestera are 50 de metri lungime si este nevoie de haine groase. Temperatura este de zero grade vara si mult mai mica iarna, de aici si denumirea de Pestera de Gheata. Intrarea este libera.

In apropiere de Culmea Arsa am auzit o trosnitura prin padure. Am ciulit bine urechile, insa nu am mai auzit alte zgomote.

9_Masivul Postavarul
13_Brazi
Brazi

Cabana Sava Bunloc (1000 m) – Dambu Morii – Gara Timisu de Jos
triunghi-albastruLa ora 15:15 am ajuns si la Cabana Sava Bunloc. Acolo petrecerea era in toi, noi insa ne-am continuat in graba coborarea pe marcaj triunghi albastru.

14_Zbor cu parapanta
Zbor cu parapanta
15_Cabana Sava Bunloc
Cabana Sava Bunloc
16_Padurea
Prin padure spre Dambu Morii

Dupa o coborare in care mai mult am alergat decat am mers, la ora 15:50 eram la bariera ce blocheaza intrarea pe drumul forestier.
Era foarte clar ca vom lua trenul 3010 asa cum ne-am propus la inceputul zilei.

Obositi, dar multumiti de ceea ce am realizat si mai ales incantati de ceea ce am vazut in aceasta zi, la ora 16:25 eram in Gara Timisu de Jos.

Ne-am urcat in tren, iar la ora 20:20 eram in Bucuresti.

Puteti vizualiza tura si pe Strava accesand urmatorul link: Dambu Morii – Poteca Tiganilor – Drumul Familiar – Cabana Piatra Mare – Pestera de Gheata – Culmea Arsa – Cabana Sava Bunloc – Dambu Morii – Timisu de Jos

Statistici Strava Bogdan/Corina:
Distanta: 20.39 km / 18.14 km
Timp de miscare: 5:06:13 / 4:44:45
Timp de miscare + pauze: 6:19:28 / 6:19:10
Urcare: 1215 m / 1146 m
Pace: 15:01/km / 15:42/km
Calorii consumate: 1754 / 1070

Sa aveti parte de Poteci Insorite!

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.