Ursul brun (Ursus arctos arctos)

Ursul brun – un subiect interesant de periculos pentru cei care strabat potecile muntilor.

Personal nu m-am intalnit niciodata cu el, cel putin nu fata in fata. Si nici nu-mi doresc sa apara in mijlocul unei poteci. L-am vazut o singura data, in campingul din Valea Cerbului (la gunoaie), insa am pastrat distanta, nu se stie niciodata de ce este in stare.

In drumetiile mele si-a facut simtita prezenta prin materiile fecale intalnite in mijlocul potecii. I-am intalnit aceste urme pe poteca spre Valea Malaiesti, in apropiere de Pichetul Rosu, pe traseul de coborare de la Cota 1400 spre Sinaia; cred ca mai sunt si alte zone de care nu-mi amintesc, insa acestea trei de care am scris s-au intamplat pe o poteca, ceea ce inseamna ca intalnirea cu un urs este oricand posibila avand in vedere numarul mare de ursi din Romania (6000-6300 conform datelor din 2014).

In noptile dormite la cort am avut aproape mereu petarde la mine. Am folosit de cateva ori aceste petarde datorita zgomotului auzit, insa nu am confirmarea ca a fost urs sau vreo alta vietate.

Ce trebuie sa faci in cazul unei intalniri sau atac (din citite si auzite)?
Daca te intalnesti cu un urs brun primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa stai drept si sa pari cat mai inalt cu putinta. Exista posibilitatea sa-l descurajezi. Evita contactul vizual direct cu el. Ursul poate considera ca il confrunti, iar un atac in forta este inevitabil.
Celebrele actiuni: tipetele, zgomotele puternice. Unii spun ca ursul se poate speria si sa fuga, eu spun ca se poate intampla contrariul, tipetele, zgomotele il pot agita si sa-l determine sa atace. Acum depinde si de norocul fiecaruia.
Nu te urca in copaci, posibil sa ajunga in varful copacului inaintea ta, glumesc, ursul este un bun catarator.
Incearca sa ai intre tine si urs un copac doborat, un obiect ce poate impiedica un atac in forta.
Daca ursul pare ca urmeaza sa atace, te indepartezi usor cu spatele de el.
Nu te preface ca esti mort daca ursul te ataca, acesta consuma si lesuri.
Recomandat e sa ai la tine un spray cu piper.
Nu incerca sa-l lovesti cu un briceag, piatra, aceste actiuni il pot enerva si mai tare.
Punctul slab al ursului este considerat nasul, daca esti atacat incearca sa-l lovesti in nas, posibil sa-l descurajezi si sa te lase in pace.

Din pacate tot ce se stie nu este mereu valabil, insa aceste lucruri pot face diferenta uneori intre viata si moarte.

Mare atentie cand dormi la cort unde iti pui mancarea!
In general se spune ca trebuie pusa intr-o punga si urcata intr-un copac. Nu stiu cati fac acest lucru, recunosc ca eu cred ca am procedat o singura data in acest fel. In plus, daca esti in zona alpina, la peste 1600 m sigur nu o sa mai ai niciun brad. Atunci ce faci? Eu niciodata nu dorm cu ea la cap, ci la picioare.
Daca gresesc te rog sa ma corectezi.

Nu cauta senzationalul atunci cand intalnesti un urs, nu incerca sa-l fotografiezi, sa te apropii de el pentru a avea o fotografie mai buna, mai extraordinara. Niciodata nu stii cum reactioneaza un animal salbatic si risti sa ramai schilodit pe viata sau mai rau, sa-ti faca rani de moarte.
Sunt atat de multe cazuri in care oamenii se apropie riscant de mult. Te invit sa vizualizezi astfel de cazuri in sectiunea noastra de „Stiri Montane„.
Nu incerca sa fotografiezi sau sa te apropii de o ursoaica si puii ei. Riscul de atac creste semnificativ.
Si in niciun caz nu incerca sa-i hranesti. Posibil sa ajungi chiar tu hrana pentru ei.

Sper ca am reusit sa surprind toate aspectele necesare unei confruntari cu un urs.
Ceea ce de fapt vroiam sa spun aici e ca ursul trebuie respectat, intram la el in casa si trebuie sa avem in vedere ca poate reactiona violent.
Si sa nu uitam totusi ca noi omoram mai multi ursi decat omoara ei oameni.

Yogi Bear

Anunțuri

9 comentarii

1. O problemă complicată pentru montaniarzi. Prin anii `80-`90 nu aveam nicio grijă de câte ori plecam în drumeții cu cortul, prin munții patriei. Acum treaba nu mai stă așa, poate și pentru că pădurile au fost decimate în așa hal, încât sălbăticiunile nu mai au pe unde să se ascundă, fără a fi deranjate. În acei ani n-am văzut niciodată urs sau altă lighioană.Acum câțiva ani am văzut o ursoaică cu puii după ea în Sinaia, în parcul cel mare al stațiunii!!! Dar cea mai frumoasă experiență am avut-o la Cota 1400, unde am lăsat mașina pe drum, într-o zi foarte aglomerată, și când m-am întros…. Moș Martin stătea lângă mașină!!! Bine că nu s-a urcat pe ea sau că n-a mirosit ceva de mâncare prin portbagaj. Am așteptat să plece singur de acolo, dar și acum mă gândesc la acel moment când l-am văzut de departe cum sta în fund lângă „Buburuza” mea roșie! 😀
    N-aș vrea să mă întâlnesc cu el printr-o plimbare. Am reținut sfatul de a avea la purtător spray cu piper, petarde și altele asemenea. Cine știe ce situații se mai pot ivi?
    Numai bine! 🙂

Apreciat de 1 persoană

• Din pacate ai dreptate ce ai scris despre paduri. In plus salbaticiunile s-au obisnuit cu oamenii, iar acest lucru duce la intalniri fara precedent, in locuri unde nu te-ai astepta sa vezi asa ceva.
      Speram sa nu ne intalnim vreodata fata in fata cu el, nici macar in oras. Sa ramana la Zoo sau la el in paduri, pesteri, etc. 🙂
      Poteci insorite iti dorim!

Apreciază

2. Nu despacheta mîncarea şi mănîncă dimineaţa, înainte de plecare, nu seara.
    E valabil pentru toate vietăţile.Pot fi atrase de miros.Chiar dacă nu sînt urşi, deranjează.
    Eu am văzut unul în Parîng, în zmeuriş şi l-am ocolit cam10 km.În Bucegi nu l-am întîlnit în 10 ani.
    Mai nou, se pare că au fost relocaţi şi prin Apuseni.Cam fac distrugeri, iarna, prin satele de munte în Trascău, Metaliferi.
    Să aveţi vreme bună şi multe drumeţii!

Apreciat de 2 persoane

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )